Kampania „Śląskie. Odzyskana energia” dla efektywnej gospodarki odpadami

2
289

– Chcemy zachęcać mieszkańców województwa śląskiego do idei Gospodarki Obiegu Zamkniętego. W niej po produkcji, dystrybucji i konsumpcji następuje recykling i surowiec – tłumaczy Patryk Swoboda, prezes zarządu Planergia.

Rusza kampania pod nazwą „Śląskie. Odzyskana energia”. Jest to najnowsza inicjatywa Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego, która ma być rozwiązaniem na niedostateczną gospodarkę odpadami. Każdy mieszkaniec woj. śląskiego rocznie wytwarza aż 350 kg odpadów, co równa się np. 8700 butelkom plastikowym. To daje w całym województwie 1,7 mln ton odpadów rocznie, a w całej Polsce – 12 mln ton odpadów. Wyliczono też, że czteroosobowa rodzina w Polsce miesięcznie wyrzuca jedzenie za 200 zł. Wskaźnik recyklingu, który obecnie w kraju kształtuje się na poziomie ok. 35%, według wymogów Komisji Europejskiej ma wynieść 50% w 2020 r., a w 2030 r. – 65%.

Jak przekonuje Hanna Pompa-Obońska, p.o. dyrektora Wydziału Ochrony Środowiska Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego, gospodarka odpadami jest dla UMWŚ priorytetem. – By była efektywna, musi być w pierwszej kolejności racjonalna. Chcemy zachęcić do tego i śląskie gminy, i mieszkających tam ludzi. W ten sposób, z budżetu samorządu wojewódzkiego, powstała kampania edukacyjno-informacyjna „Śląskie. Odzyskana energia” – dodaje.

Do realizacji kampanii została wybrana Planergia Sp. z o.o. – Dzisiaj lubimy kupować i gromadzić, przy czym nabyte towary użytkowane są coraz krócej. Trafiają na śmietnik, bo traktujemy je jako śmieci, a nie surowiec. My chcemy zachęcać mieszkańców województwa śląskiego do idei Gospodarki Obiegu Zamkniętego. W niej po produkcji, dystrybucji i konsumpcji następuje recykling i surowiec – mówi Patryk Swoboda, prezes zarządu firmy.

Kampania opiera się na zasadzie 3xR, czyli reduce (ogranicz), reuse (użyj ponownie) i recycle (odzyskaj). W ramach akcji rozdawane będą stosowne broszury dla pracowników gmin, foldery dla mieszkańców, plakaty, zawieszki, animacje i przygotowane m.in. pod social media infografiki.

Rozpoczął się już cykl spotkań z przedstawicielami gmin województwa śląskiego, które mają realizować kampanię na swoim terenie – odpowiednio wyposażone przez inicjatora kampanii. W ramach akcji przygotowano również scenariusze lekcji szkolnych wraz z prezentacjami medialnymi. W celu dodatkowego zaktywizowania gmin ruszyć ma też specjalny konkurs, który przede wszystkim będzie promował punkty selektywnego zbierania odpadów komunalnych.

KP
Fot. Tomasz Żak/BP UMWS

„Treści zawarte w publikacji nie stanowią oficjalnego stanowiska organów Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Katowicach”.