MOTOrady: Regularny serwis klimatyzacji

1
73
klima.jpg

Przyczyn nieprawidłowego działania klimatyzacji może być naprawdę wiele. Często przepływ powietrza jest utrudniony przez zabrudzenia.

 

Słabe chłodzenie naszej klimatyzacji, parowanie szyb i nieprzyjemny, wydobywający się z wentylacji zapach to niewątpliwe sygnały, że musimy interweniować. Co powinniśmy robić, aby cieszyć się z przyjemnego chłodu w czasie upalnych dni? Minimum raz w roku powinniśmy dokonać standardowych czynności.

 

Serwis klimatyzacji będzie polegał na sprawdzeniu prawidłowości pracy układu oraz jego szczelności. Przyczynami nieprawidłowego działania mogą być: uszkodzenia mechaniczne, utrudniony przepływ powietrza w wyniku zabrudzenia filtra kabinowego, skraplacza lub parownika, a także wyciek czynnika z układu. Jeżeli ilość czynnika w układzie zmniejsza się o 50 procent to klimatyzacja praktycznie przestaje chłodzić wnętrze pojazdu. Nieszczelność należy wykryć i usunąć a następnie napełnić układ nowym czynnikiem chłodniczym.

 

Wymiana filtra kabinowego oraz czyszczenie kanałów doprowadzających powietrze do kabiny. Zanieczyszczony filtr kabinowy oraz kanały doprowadzające powietrze do kabiny znacznie ograniczają napływ powietrza do wnętrza, zwiększa obciążenie silnika dmuchawy, co prowadzi do jego przegrzania i uszkodzenia. Filtr należy wymieniać a kanały oczyścić.

 

Dezynfekcja układu. Elementem schładzającym powietrze dostające się do wnętrza pojazdu jest parownik. Przy schładzaniu powietrza na powierzchni parownika osadza się skroplona para wodna. Krople wody spływające z parownika powinny bez przeszkód wydostawać się na zewnątrz samochodu. Jeżeli tak się nie dzieje, znaczna ilość skroplin wpływa do wnętrza samochodu i wnika w materiał dywaników i wykładzin głuszących. Wilgoć we wnętrzu pojazdu sprzyja rozwojowi alergennych drobnoustrojów i grzybów, jest przyczyną ciągłego zaparowania szyb i przyspieszonej korozji nadwozia. Kanał odprowadzający wodę musi zostać oczyszczony. Usuwanie zanieczyszczeń osadzonych na powierzchni parownika wymaga użycia chemicznych środków odkażających dozowanych za pomocą specjalnych narzędzi.

 

Uzupełnianie oleju w układzie. Uzupełnianie oleju w układzie ma na celu zapewnienie należytego smarowania sprężarki. Sprężarka jest najdroższym elementem składowym układu klimatyzacji. Praca bez wymaganej ilości oleju zawsze prowadzi do jej awarii, a naprawa jest bardzo kosztowna i bardzo często wiąże się z jej wymianą.

 

Opisane wyżej czynności kontrolno-obsługowe powinny być wykonywane co rok, najlepiej przed okresem wzmożonego wykorzystywania pojazdu. Regularne serwisowanie klimatyzacji zapobiegnie awariom i kosztownym naprawom a także przyczyni się do naszego dobrego samopoczucia.

 

/Krzysztof Kąsik/

/publ.d/

/Cykl MOTOrady przygotowywany we współpracy z Auto Centrum Opolony w Raciborzu/