E-bus Rafako na ulicach Raciborza

429
1091
ebus rafako

Elektryczny autobus został włączony do floty rejsowej PK Racibórz na regularnych liniach miejskich.

12 lutego na ulice Raciborza jako autobus rejsowy Przedsiębiorstwa Komunalnego wyjechał Rafako E-bus, czyli pierwszy w kraju mały autobus elektryczny z baterią pod podwoziem, całkowicie polski projekt, który powstał w trosce o czystość powietrza i redukcję hałasu. Pojazd przeszedł już szereg testów i technicznych jazd próbnych. Miesiąc temu spółka Rafako zawarła wstępne porozumienie z Agencją Rozwoju Przemysłu dotyczące współpracy przy produkcji e-busów. – E-busy to przedsięwzięcie uzasadnione biznesowo i społecznie. Ten rok będzie dla nas bardzo dynamiczny – mówił podczas briefingu prasowego zastępca dyrektora oddziału Rafako S.A. w Solcu Kujawskim Dariusz Szarabajko.

Elektryczny autobus został włączony do floty rejsowej przewoźnika na regularnych liniach miejskich na dwutygodniowe testy. – To, co zapowiadaliśmy w ubiegłym roku, właśnie się realizuje. Miasto Racibórz od rodzimej firmy Rafako S.A. otrzymało do przetestowania autobus elektryczny. Czy w przyszłości zastąpimy miejski tabor e-busami, pokaże czas. Elektromibilność jest na topie. Musimy się przekonać, czy autobusy te zdają egzamin na miejskich liniach i czy odpowiadają naszym potrzebom. Jest to również kwestia rachunku ekonomicznego – mówił prezydent Dariusz Polowy.

W pierwszą jazdę e-busem ulicami miasta zabrał się także przebywający w Raciborzu na zaproszenie Dariusza Polowego prezydent Zamościa Andrzej Wnuk. – Mamy w swoim taborze kilkanaście autobusów zasilanych gazem. Chcielibyśmy je w przyszłości wymienić na bardziej ekologiczne, dlatego bardzo dziękuję za zaproszenie. Jeśli Rafako po testach w Raciborzu zdecydowałoby się przesłać autobus na testy także do Zamościa, z przyjemnością skorzystamy. Autobus mógłby stać się wizytówką Raciborza i tego pięknego regionu w Zamościu – powiedział Andrzej Wnuk.

Za kierownicą e-busa w czasie pierwszego rejsu z pasażerami zasiadł prezes PK Bogdan Gawliczek. – O tym, jak autobus sprawdza się w użytkowaniu, będę mógł powiedzieć dopiero za jakiś czas. Problemu nie stanowi ładowanie pojazdu. Do pełna bateria ładuje się w 5,5 godziny. Jego zasięg to 140 km. Autobus będzie jeździł na wszystkich liniach – tłumaczył Bogdan Gawliczek

Pojazd jest przystosowany do przewozu osób niepełnosprawnych. Producent reklamuje E-busa jako unikalny polski miniautobus niskoemisyjny, który dzięki nowoczesnej technologii i niewielkim gabarytom znakomicie sprawdzi się jako autobus szkolny oraz miejski lub podmiejski środek transportu.

KP
Fot. UM Racibórz