Szybka Kolej Aglomeracyjna Rybnik – Wodzisław Śląski ruszyła

1
261
Trójstronne porozumienie oraz umowy pomiędzy miastami a województwem jako organizatorem przewozów kolejowych podpisali: Prezydent Wodzisławia Śląskiego Mieczysław Kieca, Marszałek Województwa Śląskiego Wojciech Saługa i Prezydent Rybnika Piotr Kuczera
Trójstronne porozumienie oraz umowy pomiędzy miastami a województwem jako organizatorem przewozów kolejowych podpisali: Prezydent Wodzisławia Śląskiego Mieczysław Kieca, Marszałek Województwa Śląskiego Wojciech Saługa i Prezydent Rybnika Piotr Kuczera

Od 10 czerwca pasażerowie mogą korzystać z 54 połączeń kolejowych między Wodzisławiem Śląskim a Rybnikiem.

W niedzielę, 10 czerwca, ruszyła Szybka Kolej Aglomeracyjna Rybnik – Wodzisław Śląski. Oznacza to znaczny wzrost liczby połączeń kolejowych między tymi miastami, które będą obsługiwane głównie nowoczesnym taborem. Czas przejazdu to niecałe 20 minut. – Jeszcze zakończymy remont dworca kolejowego oraz budowę centrum przesiadkowego i będziemy mogli mówić o zupełnie nowym etapie funkcjonowania transportu kolejowego w Wodzisławiu Śląskim – ocenił Mieczysław Kieca, prezydent Wodzisławia Śląskiego.

Dodatkowe połączenia są efektem współpracy samorządu województwa śląskiego oraz Rybnika i Wodzisławia Śląskiego i mają być alternatywą dla transportu drogowego. – Chcemy, aby mieszkańcy przemieszczali się pociągiem szybko i wygodnie między miastami, przejeżdżając do pracy, szkoły, chcąc skorzystać z ważnych dla nich usług, szybko i bezpiecznie. Cieszę się, że wśród samorządów lokalnych rośnie świadomość wykorzystania kolei jako ważnego elementu w kształtowaniu systemu przewozów dla swoich mieszkańców – powiedział Wojciech Saługa, marszałek województwa śląskiego.

Porozumienie na pokładzie pociągu symbolicznie inaugurującego projekt Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej podpisali: Mieczysław Kieca, Wojciech Saługa i prezydent Rybnika Piotr Kuczera, który podkreślił, że wzmocnienie oferty kolejowej jest przede wszystkim odpowiedzią na rosnące problemy zatłoczenia motoryzacyjnego. – Pomiędzy oboma miastami połączenia będą częste i regularne. Mieszkańcy zobaczą, że nie ma problemu z powrotem np. z pracy, że połączenia będą realizowane także w godzinach wczesno porannych czy wieczornych. Warto zaznaczyć, że atutem kolei jest prędkość. Trasa pomiędzy Rybnikiem i Wodzisławiem jest do pokonania w niespełna 20 minut – nierzadko więcej czasu traci się w korkach, nie wspominając o problemach z parkowaniem – tłumaczył Piotr Kuczera.

Dobowa liczba połączeń w dni robocze na odcinku Rybnik – Wodzisław Śląski wzrośnie z obecnych 18 do 54. Większość połączeń będzie realizowana przez Koleje Śląskie, a wybrane połączenia obsługiwać będą pociągi Przewozów Regionalnych, którymi będzie można dojechać również bezpośrednio do Krakowa i Rzeszowa. W dni wolne od pracy oraz w dni robocze poza godzinami szczytu pociągi będą kursowały średnio co godzinę od 4:00 rano do północy. W dni robocze rano, między godz. 5:30 a 7:30, pociągi będą kursować średnio co 20 minut, a po południu, między godz. 13:30 i 17:00, średnio co 30 minut. Większość spośród połączeń – 37 – umożliwiać będzie również podróż z Wodzisławia Śląskiego do Katowic i z powrotem.

– Tylu połączeń nie mieliśmy nigdy. Jestem niezmiernie szczęśliwy, że ten pomysł, wypracowaną przez nas ideę, udało się wcielić w życie. Można powiedzieć, że to pewnego rodzaju przełom w działaniu transportu zbiorowego na naszym terenie. Zmiany w rozkładzie otwierają przed wodzisławianami i rybniczanami nową jakość podróżowania pomiędzy naszymi miastami – powiedział Mieczysław Kieca.

Katarzyna Przypadło