Praktyka czyni mistrza

171
169

Jak wzmacniać kompetencje przed wejściem na rynek pracy.

Praktyki i staże zawodowe odgrywają ważną rolę w przyszłym życiu zawodowym. Dlaczego? Gdyż pozwalają równolegle z edukacją teoretyczną nabywać doświadczenie praktyczne oraz konfrontować własne wyobrażenie o przyszłej pracy w zawodzie. Istotą dobrego wejścia na rynek pracy jest wybór pracy, która daje satysfakcję i rozwój osobisty. Niestety wielu uczniów nie ma okazji zweryfikować swoich umiejętnosci, wiedzy i zainteresowań gdyż nie zabieagają o doświadczenia praktyczne. Bardzo często też o wyborze praktyki uczniowskiej decyduje przypadek, czasem zwyczajne szczęście gdy szkolny opiekun praktyk „wyśle do dobrego pracodawcy”.

Niewielu uczniów ma świadomość tego, że praktyki warto rozpocząć jak najszybciej, głównie po to, aby zdobyć doświadczenie zawodowe oraz dowiedzieć się, jak operacyjnie wygląda praca w zawodzie, który wybrali idąc do szkoły. To czas na rozwijanie kompetencji zawodowych i tzw. kompetencji miękkich, takich jak chociażby umiejętność pracy w zespole czy komunikacji w biznesie. Będąc blisko załogi firmy, obserwując rzeczywistość na stanowisku pracy, młodzi pracownicy mają możliwość poznania relacji i mechanizmów, które w przyszłości pomagają zdobycie dobrego zatrudnienia.

Szukaj dobrej praktyki

Przecietny uczeń zadowoli się wpisem zaliczenia w dzienniczku praktyk. Świadomy młody człowiek, który wytyczas sobie cel rozwoju wie, że będzie mógł pochwalić się doświadczeniem zawodowym podczas przyszłych rekrutacji jeśli praktyka idzie w parze z nauką. Osobie, która miała możliwość zdobycia takiego doświadczenia znacznie łatwiej jest znaleźć zatrudnienie na wymarzonym stanowisku. O wiele łatwiej później o adaptację i awans, w szczególności na stanowiskach menedżerskich.

Mozna powiedzieć, że każdy rodzaj praktyki jest bardzo cennym doświadczeniem. Powinniśmy jednak wybierać taką, która pozwoli nam na jak największe wykorzystanie wiedzy i możliwości działania. W praktykach ważne jest, aby w miarę zdobywania doświadczenia móc zwiększać zakres odpowiedzialności i decyzyjności, nabywać kompetencje i uczestniczyć w projektach o coraz to szerszej skali. Wybierając praktykę warto zwrócić uwagę na to, aby była ona kolejnym etapem rozwojowym, kierującym do obranego celu zawodowego.

Warto zainteroswać się programem praktyki oraz możliwościami jej realizacji u pracodawcy. Warto mieć pewność, że jest ona zorganizowana w sposób przemyślany, a praktykant będzie posiadał opiekuna, pomoc merytoryczną oraz precyzyjny plan praktyk. Wybierając miejsce praktyki lub stażu warto zwrócić uwagę na zakres obowiązków, kulturę organizacyjną firmy i branżę w której firma działa. Ale najważniejsze jest, aby praktyka lub staż była dobrej jakości i będzie stanowić proces rozwojowy. Na początku rozwoju zawodowego kwestie gratyfikacji finansowej powinny być kwestiami wtórnymi. W pierwszym okresie więcej bierzemy niż dajemy, trzeba mieć tego świadomość i traktować praktyki jako czas na rozwój umiejętności, możliwość pracy z ludźmi, którzy być może staną się naszym mentorem lub wzorcem. Jeśli tak podejdziemy do zagadnienia, to warto odbyć praktykę nawet za darmo. Praktyka to szkolenie. A za dobre szkolenie zwykle płaci się konkretne sumy.

Szukaj praktyk, które rozwijają.

W okolicy domu

Poszukując pierwszych doświadczeń zawodowych, nie trzeba szukać daleko. Świeżo upieczony absolwent bardzo często wymarzy sobie pacę w wielkiim mieście, nieraz w korporacji. To jak skok w głęboką wodę. Niestety jeśli adept nie ma doświadczenia praktycznego, taki krok może okazać się falstartem. Warto szlofoać doświaadczenie podemując różnego rodzaju pracę loklanie, nawet w kilku branżach. Praca blisko domu, szkoły, w znanym terenie pozwala na zdobycie stopniowe gruntownego doświadczenia. Warto też pamietać, że dla rekrutera i przyszłego pracodawcy jest to wskazówka, że potencjalny pracownik posiada takie cechy jak: nastawienie na rozwój, pracowitość oraz motywację. Te cechy są poszukiwane przez wszystkich pracodawców w każdej specjalizacji. Wiedzę można nadrobić, wysyłając pracownika na szkolenie. Natomiast chęć do pracy, umiejętność szybkiego uczenia się i zaangażowanie to cechy, które na wejściu świadczą o wysokim prawdopodobieństwie sukcesu.

Niezwykle cenna jest gotowość do pracy. Im wcześniej ją wykażemy, tym mocniejszy sygnał dla pracodawcy, że warto inwestować czas w młodego, mniej doświadczonego praktykanta lub absolwenta. Pracodawcy patrzący perspektywicznie nieraz szkolą młodych uczniów, często tylko po to, aby móc wyszkolić nowych pracowników i dotrzeć do talentów wkraczających na rynek pracy, którym po okresie praktyki lub stażu zaproponują zatrudnienie. Jest też druga strona medalu. Szukając pracy po ukończonej edukacji w szkole ale bez doświadczenia, często przygoda z pracodawcą szybko się kończy. A głównym tego powodem jest brak znajomości własnych umiejętności, wiedzy oraz zainteresowań. To powoduje, że w CV pojawiają się wpisy krótkich okresów zatrudnienia a to bardzo mocno utrudnia kolejne aplikowanie.

Oczywiście, o zatrudnieniu decydują; wiedza, kompetencje społeczne, umiejętność pracy w danej kulturze organizacyjnej, umiejętność szybkiego uczenia się i wdrożenia do nowych ról, efektywność pracy i zaangażowanie. Jednakże niemal zawsze w rezultacie odbytych dobrych praktyk zdobyte doświadczenie decyduje o dalszym rozwoju i uzyskaniu dobrej pracy.

Ireneusz Burek