Nie będzie rozbiórki dworca PKP

77
350

Modernizacja dworca w Raciborzu obejdzie się bez wcześniej zakładanej częściowej rozbiórki.

We wrześniu pojawiły się informacje o tym, że w Raciborzu powstanie parterowy innowacyjny dworzec systemowy. Przetarg PKP S.A. na dokumentację projektową raciborskiego dworca zakładał częściowe wyburzenie budynku i stworzenie mniejszego obiektu. – Pomimo dobrego stanu technicznego budynek potrzebuje gruntownej przebudowy, aby był w pełni funkcjonalny i estetyczny – argumentowało PKP.

Ręka na pulsie

Informacje o częściowym wyburzeniu dworca nie przeszły bez echa. Sprawą zainteresował się radny Marcin Fica, który w interpelacji do prezydenta przypomniał, że w drodze konsultacji stwierdzono, iż Racibórz nie może mieć dworca systemowego. – Kiedy rozpocznie się remont dworca kolejowego? 25 września ukazała się informacja o przeprowadzeniu przetargu na remont dworca, z którego wynika, że część zabudowań zostanie wyburzona, a nowy dworzec przybierze formę „innowacyjnego dworca systemowego”. W poprzedniej kadencji rady rozmowy z PKP dotyczyły projektu dużego dworca i odbyły się w tej sprawie dwie konsultacje, gdzie stwierdzono, że Racibórz nie może mieć dworca systemowego. Proszę o informację, kto z zarządu Miasta Racibórz rozmawiał o tym remoncie z PKP – dopytywał radny. Nazwiska jednak nie poznał, a prezydent w odpowiedzi oznajmił mniej więcej tyle, że magistrat wystąpił do PKP o najnowsze informacje i zgłosił akces organizacji kolejnego spotkania.

Trzy koncepcje

Budowa dworca systemowego to jedna z trzech koncepcji przebudowy, jakie PKP przedłożyło w 2016 roku. Dwie pozostałe bazowały na przebudowie istniejącego obiektu z nadbudową kondygnacji oraz przebudowie budynku bez powiększania jego kubatury. Obecnie magistrat skłania się ku trzeciej opcji.

Zmiana wizji

25 października władze Raciborza spotkały się z przedstawicielami PKP w Katowicach. Miasto oświadczyło, że podtrzymuje akces współpracy przy założeniach trzeciej koncepcji z 2016 roku, a więc przebudowy istniejącego obiektu bez zmiany jego kubatury. Magistrat aprobuje podjęcie dalszych działań zmierzających do zaprojektowania powierzchni, zgodnie z założeniami na cele publiczne, komercyjne i obsługę dworca, jak również zaaranżowanie powierzchni zewnętrznej wokół dworca poprzez zabezpieczenie części obszaru pod funkcję ogólnodostępnego parkingu i wiat rowerowych. Gmina ze swojej strony wyraziła wolę wynajmu części powierzchni docelowo zmodernizowanego budynku dworca z przeznaczeniem na cele publiczne, a więc lokalizację i przeniesienie jednostki Straży Miejskiej w Raciborzu oraz lokalizację strefy coworkingu, a także cele związane z obsługą dworca i ruchu pasażerskiego. Gmina Racibórz zadeklarowała także pomoc przy wynajmie powierzchni komercyjnej na terenie zmodernizowanego obiektu.

Fita i Woś pomogli

Kolejne rozmowy w sprawie raciborskiego dworca prowadzono 31 października. Wiceprezydent Michał Fita spotkał się w Warszawie z prezes Małgorzatą Zielińską z PKP S.A i ministrem Michałem Wosiem. Wiceprezydent deklaruje, że prezes PKP ze zrozumieniem podeszła do uwag i zapewniła o zmianie ogłoszenia przetargowego z dworca systemowego na przebudowę dużego dworca i wydłużeniu terminu na składanie ofert. – Podczas spotkania poruszyliśmy także m.in. kwestię nieczynnej dziś dla ruchu pasażerskiego linii 177 do Racławic Śląskich przez Pietrowice Wielkie i Głubczyce. Intencją miasta jest doprowadzenie do jej ponownego uruchomienia – poinformował wiceprezydent Michał Fita.

Podczas spotkania omówiono także koncepcję zagospodarowania przestrzeni wokół budynku dworca z przeznaczeniem na miejsca postojowe i stacje ładowania pojazdów elektrycznych oraz bike sharing. Wiceprezydent Fita przyznał, że zależy mu na tym, aby dworzec był jednym z punktów centralnych ,od którego lub do którego prowadziłyby miejskie ścieżki rowerowe. – Myślimy o tym już teraz, pracując nad planem rozwoju dróg rowerowych. Elementem, który byłby kropką nad „i” w temacie dworca, byłoby ponowne otwarcie, czyli przebicie ulicy Mickiewicza – powiedział wiceprezydent Michał Fita.

c
Fot. Katarzyna Przypadło