Coraz więcej zachorowań na zespół cieśni nadgarstka

133
155
woman holding her wrist symptomatic Office Syndrome

Praca przy komputerze i korzystanie ze smartfona przyczyniają się do powstawania schorzeń nadgarstka.

W czasach, kiedy wielu z nas pracuje przy komputerze, a smartfon stał się narzędziem pracy, coraz większa liczba osób skarży się na drętwienie i ból nadgarstka.

Kto jest narażony na zespół cieśni nadgarstka? Osoby, które nadmiernie eksploatują rękę, utrzymując ją przez wiele godzin w niezmiennej pozycji, co powoduje nacisk na nerwy. Głównie schorzenie dotyka osób pracujących przy komputerze, ale także muzyków grających na instrumentach, kucharzy czy sportowców uprawiających sporty „rzutowe”.

W pierwszej fazie zespół cieśni nadgarstka objawia się drętwieniem placów. Później pojawia się kłucie i obrzęk nadgarstka, mrowienie, ból promieniujący do przedramienia czy osłabienie chwytu. Sprawność ręki mocno się pogarsza, co przekłada się na brak precyzji w codziennych czynnościach.

W leczeniu kluczowe jest, aby zgłosić się do lekarza po rozpoznaniu pierwszych objawów. Ten zweryfikuje nasz stan i zaleci fizykoterapię oraz noszenie opaski elastycznej. Ból można załagodzić także ultradźwiękami, laserem, krioterapią czy jonoforezą. W skrajnych przypadkach jedyną pomocą jest operacja, czyli odbarczenie uciśniętego nerwu.

Jeśli pracujemy przy komputerze albo jesteśmy narażeni na zespół cieśni nadgarstka, warto wykonywać ćwiczenia, które rozruszają naszą rękę i poprawią samopoczucie czy zmniejszą ryzyko zachorowania. Przykładowym ćwiczeniem na wzmocnienie nadgarstka jest ćwiczenie z małą gumową piłką: chwyć piłkę i mocno ściśnij. Przytrzymaj ucisk przez 5 sekund. Wykonaj to ćwiczenie w trzech setach po dziesięć powtórzeń dla każdej dłoni.

red.