Janka i Honza w SP 4 w Raciborzu

1
155
Ekologinczi badacze, SP 4 w Raciborzu

– Jak nam tu razem dobrze! – śpiewali „na rozgrzewkę” polscy i czescy uczniowie. I wydaje się, że nie było w tych słowach przesady. Projekt „Janka i Honza – ekologiczni badacze” to owoc współpracy Szkoły Podstawowej nr 4 w Raciborzu i Základní škola a Mateřská škola Raduň  w Czechach. Czwarto- i piątoklasiści z obu placówek spotykają się co kilka tygodni, by razem obserwować przyrodę, poznawać nowe pojęcia z zakresu ekologii i uczyć się trudnej sztuki współdziałania w grupie. Wydawać by się mogło, że poważną przeszkodę będzie stanowić bariera językowa. Okazuje się jednak, że dzieci świetnie potrafią sobie poradzić z tym wyzwaniem. – Dogadujemy się tak, jak umiemy, my trochę się uczymy po czesku, a oni też rozumieją trochę po polsku – opowiada Jessica Gatnar z kl. V a. Potwierdza to także koordynatorka projektu, Marzena Mruk-Otulak: – Dzieciom jest wbrew pozorom chyba łatwiej niż dorosłym, w razie czego posługują się po prostu gestami, no i szybko uczą się od siebie nawzajem – wyjaśnia nauczycielka. A w razie potrzeby, zwłaszcza podczas nauki nowych zagadnień, do dyspozycji uczestników pozostaje tłumacz.

Do tej pory w ramach projektu odbyły się dwa polsko-czeskie spotkania. W każdym z nich bierze udział po 20 uczniów z każdej placówki. – Nie zawsze są to te same osoby, więc chociaż w jednym zadaniu uczestniczy 40 dzieci, to cały projekt obejmie większą liczbę – tłumaczy Ewa Miecznikowska, dyrektor SP 4. W październiku ekologiczni badacze odwiedzili Rudy Raciborskie, gdzie przygotowano dla nich projekcję filmu, zabawę w ekopodchody i konkurs na temat pomników przyrody. – Podchody były fajne, szukaliśmy kopert z krzyżówkami, potem też rysowaliśmy. Bawiliśmy się też w parku linowym, jechaliśmy kolejką wąskotorową, a na koniec było ognisko – wspomina Zuzia Kądzioła z piątej klasy.

Kolejne spotkanie odbyło się 16 listopada w raciborskiej szkole. Tym razem motywem przewodnim były odnawialne źródła energii oraz formy ochrony przyrody. Uczennice z polskiej placówki przygotowały prezentację na temat parków narodowych i krajobrazowych, rezerwatów i pomników przyrody oraz o ochronie gatunkowej. Następnie wyświetlono krótki film, który w zabawny sposób przybliżył dzieciom najważniejsze terminy związane z pozyskiwaniem i wykorzystywaniem energii odnawialnej. Kolejne zajęcia odbywały się w mniejszych grupach: podczas gdy część uczestników spotkania brała udział w warsztatach muzyczno-ekologicznych, pozostali przeprowadzali doświadczenia obrazujące działanie paneli słonecznych oraz elektrowni wiatrowych i wodnych. Później oczywiście uczniowie zamienili się rolami – „muzycy” stali się „eksperymentatorami” i odwrotnie.

Utrwaleniu zdobytej wiedzy służyło z kolei wykonanie albumu i filmu pt. „Jak chronić przyrodę”. Najlepsi uczniowie otrzymali pamiątkowe dyplomy, albumy przyrodnicze oraz kompasy, które przydają się podczas kolejnych spotkań w ramach projektu. Wśród zaplanowanych działań znajdują się bowiem także wycieczki – w tym trzydniowa wyprawa do Czech. – Myślę, że dzieci są bardzo zadowolone z udziału w tym projekcie. Podobają się im szczególnie właśnie wycieczki. To chyba najbardziej atrakcyjna metoda nauki – podkreśla dyrektor Miecznikowska.

Projekt „Janka i Honza – ekologiczni badacze” jest współfinansowany z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego oraz budżetu państwa RP – Przekraczamy Granice, a jego celem jest uwrażliwienie uczniów na kwestie związane z ochroną przyrody oraz rozwój ich społecznych kompetencji.

Katarzyna Czyż
Fot. Szkoła Podstawowa nr 4 w Raciborzu